208 7 Ladingzekering Checklist correct en veilig sjorren Correct en veilig sjorren van de lading Het vakkundig vastzetten van lading moet geleerd worden, het is meer dan het eenvoudig omspannen van de lading met een spanband. Sterker nog, het traditioneel zekeren is geen vakkundigheid, omdat dit meestal niet voldoende is om te spreken van een goede ladingzekering. Het simpelweg een spanband om de lading gooien en deze opspannen is een zeer in-efficiënte vorm van lading zekeren. Wij kunnen u leren hoe het makkelijker, beter en sneller kan! CHECKLIST correct en veilig sjorren van de lading Verantwoordelijk bij het transporteren van ladingen over de openbare weg zijn de eigenaar van de truck of oplegger, de belader/verzender en chauffeur. • Is de chauffeur geschoold/getraind voor zijn werk/taak en in het bezit van de juiste papieren en documenten? • Is de truck of oplegger geschikt voor de lading en de openbare weg? (eigenaar) • Is het laadvlak schoon en vrij van vuil, vet, olie, zand, ijs, sneeuw, etc? • Is de volgorde, verdeling en manier van beladen op de juiste manier gepland door de verantwoordelijke persoon? (verzender) • Gebruik van blokkeer hulpmiddelen, let op de maximale kracht welke deze kunnen opnemen (houten balken, blokken, wiggen, etc.) . • Zwaartepunt bepaling van de last. • Voorkom lege ruimtes tussen de lading. • Let op de stabiliteit van de lading. • Versjor de lading volgens de EN norm. • Het gewicht van de lading ligt onder het maximale laadgewicht van de truck en de laadvoorschriften zoals bepaald door de truck of oplegger fabrikant. • Zijn de sjormiddelen verbonden aan daarvoor geschikte sjorpunten/ogen? • Voldoen de sjormiddelen inclusief label aan de EN voorschriften? (LC capaciteit, producent, serienummer etc.) • Zijn de sjormiddelen minimaal jaarlijks gekeurd door een daarvoor geautoriseerd persoon? • Zijn de sjormiddelen beschermd tegen wrijving, slijtage en insnijding dmv hoekbeschermers? • Zijn er hulpmiddelen voorhanden voor ladingzekering, bijv. balken ter opvulling? • Geen beschadigingen aan de sjormiddelen en of hulpmiddelen. • Zijn er anti-slipmatten aanwezig? • Is de lading zodanig gezekerd dat de acceleratie, rem en zijwaartse krachten opgevangen kunnen worden? • Is de lading die buiten de truck steekt volgens voorschriften gemarkeerd? • Heeft de chauffeur zich ervan vergewist dat de lading volgens de voorschriften is gezekerd,ook na elke stop ! • Gebruik uitsluitend sjormiddelen die aan de EN normen voldoen. CHECKLIST volgens de Europese Norm EN 12195-2 De geïnspecteerde sjorband moet buiten gebruik gesteld worden wanneer niet alle punten (1 t/m 18) aangevinkt kunnen worden. - De buiten bedrijf gestelde sjorband zal voor eventuele service/reparatie geretourneerd moeten worden aan de producent. - Indien de sjorband niet aangeboden wordt voor service/reparatie dient deze vernietigd te worden zodanig dat deze niet meer ingezet kan worden. - De sjorband dient minimaal jaarlijks door een daarvoor bevoegd persoon geïnspecteerd te worden. Label 1. Is de sjorband en/of het losse deel voorzien van een label? 2. Is het label leesbaar en voorzien van: • LC lashing capacity • Lengte in meter. • SHF 50 daN • STF (alleen voor het rateldeel) • Tekst; alleen voor sjorren niet voor hijsen • Materiaal van de sjorband • Naam fabrikant • Serienummer/tracé code • De norm (EN-12195-2) • Productiejaar • Rek in % (bij LC) 3. Heeft het label de volgende kleur: • Blauw (PES, polyester) Label
RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=